Event WPC 2016 tot nu toe!

Het eerste wat je opvalt tijdens de WPC 2016 in Toronto is dat, alhoewel er meer dan 20.000 aanwezigen zijn, ze het toch voor elkaar hebben gekregen om het klein en intiem te laten voelen. Een groot deel van die eer gaat naar het Nederlandse Microsoft team voor het managen van de meer dan 450 Nederlandse aanwezigen met een open en interessante agenda.

Wat heeft de WPC2016 ons tot nu toe gebracht?

Wat hebben we gezien en vooral wat hebben we geleerd? Zoals verwacht pusht Microsoft heel erg op hun cloud strategie. Hoewel het hoofdzakelijk nog steeds een technologisch gedreven push is, is er ook veel aandacht voor de zaken eromheen. In mijn vorige blog schreef ik al over de veranderende business modellen. En het is inderdaad overal om ons heen merkbaar. Zelfs de traditionele nieuwe modellen veranderen.

Natuurlijk hangt het ervan af met wie je hierover in gesprek gaat. Voor de meer traditionele maandelijkse terugkerende service providers ligt er een verandering in het verschiet om die omschakeling te maken van fixed monthly model naar een subscription usage based service solution. En welke keuze maken ze vervolgens over hoe zij hun klanten gaan bedienen?

Self-service portals

Hier, in Noord-Amerika draait bijna alles om self-service portals, waar we trouwens interessante voorbeelden van hebben gezien. Ik geloof dat de Noord-Amerikaanse consument beter in staat is om met deze portals te werken dan de Europese consument. Voor de Europese consument is dit nog een stap te ver. De cloud is meer een ding tussen de eindklant en zijn IT-partner. Het is gebaseerd op vertrouwen en kennis. Eindklanten ontbreekt het simpelweg aan kennis en vertrouwen om IT-diensten te bestellen via een portal. Dit doen zij veel liever via een IT-partner (reseller, service provider, consultancy bureau etc.).

Cloud provisioning is in Europa dus nog altijd een proces wat bij de service provider ligt. Het idee om de cloud te leveren in een fixed monthly model heeft te maken met (gebrek aan) vertrouwen maar ook met gebrek aan kennis en inzicht.

Creatief in de cloud

Er moet dus wat veranderen aan de kant van de service providers. Gisteren had ik hierover een interessant gesprek: in wat voor type medewerker moet een service provider investeren? We kwamen tot de conclusie dat er 2 types zijn om in te investeren. De data analist, die dagelijks in de gaten houdt wat er in de cloud delivery gebeurt. En product management & marketing. De positie van de clouddiensten moet veranderen. Het mag allemaal wat creatiever. De technologie is er al, nu moet er gewerkt worden aan de propositie en de positionering.

Nog 2 dagen te gaan op de WPC 2016! Ik verheug me nu al op de vele discussies die er gevoerd gaan worden en de inzichten die hieruit komen.

terug naar overzicht