Billing software: maken of kopen? 4 overwegingen

maandag 04-06-2018 in Actueel, Blog

U hebt uw product of dienst up en running en een solide klantenbestand. Maar naarmate uw bedrijf groeit, neemt ook het aantal uitgaande facturen toe. Dit is het moment waarop u uw facturatie proces moet gaan automatiseren om uw facturen tijdig te versturen én te innen.

Bedrijven denken vaak dat een op maat gemaakt billing software het beste aansluit op hun behoeften. Maar is het echt zo? Het ontwerpen van uw eigen facturatie software kan een hoop pijn en complexiteit met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen van het onderhoud dat hierbij komt kijken. Dus zorg dat u een weloverwogen en bewuste beslissing neemt over het aanschaffen of bouwen van billing software.

1. Uw eigen systeem heeft ook zijn limieten

Een billing systeem dat precies werkt zoals u dat wilt, is de meest voor de hand liggende reden om het zelf te bouwen. U hoeft geen genoegen te nemen met de beperkingen van het systeem van een externe partij. Dat blijkt echter vaak moeilijker te zijn dan aanvankelijk gedacht.

U kunt een systeem bouwen volgens uw specifieke vereisten. Maar bouwt u dan een systeem op dat ook in staat is om te gaan met veranderende marktontwikkelingen, afwijkende prijsafspraken, etc.?

Daarom vereist een op maat gemaakte billing tool voortdurend onderhoud en uitbreidingen.

2. Uren NIET besteed aan uw propositie, maar aan een factureringssysteem

Vraag uzelf hoeveel tijd u wilt dat uw ontwikkelaars besteden aan op maat gemaakte software. Vooral als dit dezelfde ontwikkelaars zijn die verantwoordelijk zijn voor het product dat u verkoopt.

Een oplossing voor de lange termijn hebben betekent continu verbeteren van uw oplossing. Zoals het toevoegen van nieuwe functies, het oplossen van bugs, het beheren van uitzonderingen, etc. Het billing systeem opzetten is nog maar het begin. U moet het draaiende houden en aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat is de echte uitdaging. Net als uw product zullen uw wensen voor billing software veranderen. Dus, als u denkt dat u er bent met de uren die uw ontwikkelaars besteden aan het maken van uw in-house oplossing, valt dat vies tegen.

3. Houtje-touwtje oplossingen voor een van uw meest vitale processen?

Zelfs met de beste bedoelingen worden de bug fixes en nieuwe wensen in de praktijk opgelost met houtje-touwtje oplossingen. Op de lange termijn resulteert dit in een wirwar van oplossingen, waarvan alleen uw ontwikkelaar de details kent. Dit is nogal een risico voor een van de meest vitale processen van uw bedrijf om een ​​solide cashflow te behouden.

4. Ondersteuning voor uw interne klant

Zoals bij elke tool zullen gebruikers vragen hebben en problemen tegenkomen die moeten worden opgelost. Omdat we het hebben over het facturatieproces, zijn deze oplossingen essentieel om uw cashflow gezond te houden.

Vragen en problemen worden meestal afgehandeld door een supportafdeling. Maar aangezien het uw eigen tool is, zullen deze problemen ook bij uw ontwikkelaars terechtkomen!

Dus ook hier geldt; vraag uzelf af of u bereidt bent om uw ontwikkelaars tijd te laten besteden aan dit soort dingen.

Meer dan alleen kosten en baten

Houd rekening met deze overwegingen. U zult zien dat het niet alleen een afweging is van kosten en baten, maar ook van middelen en risico’s.

Dus, als uw facturering geen cruciaal onderdeel is van uw core business, zorg dan voor een goed billing platform. Gun uzelf gemoedsrust met een duurzame en bewezen lange termijn oplossing. Met ondersteuning wanneer u het nodig hebt.

CloudBilling is zo’n oplossing. Wij bieden u een flexibele en beproefd billing solution. Met ondersteuning wanneer u dit nodig hebt en doorlopend ontwikkeling op nieuwe functies, prestatieverbetering en bug fixes.

Neem contact op voor meer informatie over hoe het billing systeem van CloudBilling u kan helpen uw facturering te beheren. Stuur een e-mail via info@cloudbilling.nl of vraag een demo aan.

Categorieën