Billing data inzetten voor groei

Bedrijven passen zich voortdurend aan om concurrerend te blijven; dit vereist dat bedrijven zich concentreren op het creëren van een voorsprong op hun concurrenten. Het gebruik van data om de juiste kritische beslissingen te nemen is hierbij cruciaal.

businessman hand working with new modern computer and business strategy as concept

Waarom is Business Intelligence (BI) belangrijk?

Business Intelligence omvat de technologieën, toepassingen, strategieën en beste praktijken die worden gebruikt om data uit verschillende gegevensbronnen te verzamelen, te analyseren en te integreren. Dit alles om bedrijven in staat te stellen geïnformeerde strategische beslissingen te nemen.

Bedrijven moeten zowel oude als nieuwe data benutten. Vaak resulteert dit in grote datasets die tools vereisen die kunnen integreren met alle relevante databronnen. Helaas zijn niet alle tools tegen deze taak opgewassen, of zijn sommige gegevensbronnen met de meest relevante gegevens niet toegankelijk.

Waar BI waarde toevoegt

Goed uitgevoerde BI-strategieën kunnen waarde toevoegen voor alle afdelingen in een bedrijf. Bijvoorbeeld:

Sales

Inzicht in klanten, productprestaties, verkoopcycli en conversiepercentages kan helpen de verkoop te verhogen en de klantenbinding te verbeteren. Hierdoor kunnen verkopers kansen identificeren en zich richten op het maken van deals die langer duren en hogere marges opleveren.

Marketing

Data gedreven marketingstrategieën zijn al een tijdje gemeengoed. BI wordt ingezet om betere campagnes met een hogere ROI te ontwikkelen. BI kan helpen inzicht te krijgen in uw kosten voor klantenwerving, kosten per lead en doorklik ratio van campagnes, allemaal stukjes informatie die de marketingpuzzel vormen.

Finance

Toegang hebben tot waardevolle en diepgaande inzichten in uw financiële gegevens is van enorme waarde. Het bijhouden van budgetten, financiële stabiliteit, winstgevendheid van projecten, producten en diensten vereist geen verdere uitleg om de waarde ervan te begrijpen. Het toegang krijgen tot hoogwaardige financiële gegevens kan daarentegen een hele uitdaging zijn.

HR

Het kunnen bijhouden van productiviteit, compensatie, salarisadministratie en retentie is bijzonder waardevol voor HR om de efficiëntie en het algehele geluk van het personeel te verbeteren.

Account Management

De juiste data en de inzichten, kunnen enorm helpen bij het identificeren van de behoeften van klanten en bieden ruimte om op de behoeften van de klant in te spelen. Het herkennen van patronen in het gedrag van klanten kan helpen de behoeften van andere klanten te voorzien. Het delen van deze inzichten zal de klanttevredenheid merkbaar verhogen.

Billing & BI niet gezamenlijk overwogen

Het hebben van een duidelijke BI-strategie en het implementeren van een dergelijke strategie in uw bedrijf helpt om focus aan te brengen. Het stelt bedrijven in staat hun doelstellingen op elk niveau te bevorderen door menselijke fouten, giswerk of benaderingen weg te nemen. Wij zien dat veel bedrijven tegenwoordig een BI-strategie hebben, maar moeite hebben om de juiste datasets te verwerven en de strategie om te zetten in actie.

Veel bedrijven besteden vaak eindeloos veel tijd aan het onderzoeken van verschillende billing oplossing, waarschijnlijk meer tijd dan men zou willen toegeven. Deze bedrijven zijn vaak op zoek naar een billing oplossing met een enkele focus op Azure billing, AWS billing, subscription billing of complexe pricing met het idee alleen hun (cloud)facturatie te beheren. Nooit wordt overwogen welke waarde een bijbehorende analysetool op basis van billing data zou kunnen bieden voor omzetgroei en klantrelaties.

"With CloudBilling, 80% of manual billing efforts are eradicated."

Jamie Sinclair Transformation Director - ANS Group

With CloudBilling, ANS is now able to send out automatically generated invoices that breakdown the public cloud consumption into clear components. On top of that, ANS can combine the public cloud spend of Azure and AWS with their own managed services. With CloudBilling ANS can keep offering flexible and complex managed services without having to worry about billing.

“To be able to see all of the different various public cloud consumption figures, third party services and then be able to apply a flexible managed service fee on top, completely automated, is worlds apart from where we were.”

Waarom billing data inzetten?

Dankzij doeltreffende Business Intelligence-strategieën kunnen bedrijven klanten goed peilen en gebruikspatronen van hun oplossingen analyseren. Met deze informatie kunnen bedrijven betere producten ontwikkelen, de klantervaring verbeteren en een langdurige relatie met klanten opbouwen. De Business Intelligence strategieën worden vaak in isolatie geformuleerd, waarbij de data verzameling deel uitmaakt van de technische oplossing.

Lees meer over Billing

Billing oplossingen worden vaak niet overwogen bij het vormen van een BI-strategie (of andersom), wat vreemd is, aangezien billing impact heeft op alle afdelingen en meer mensen in een bedrijf raakt dan vaak wordt beseft. Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar billing data is de enige dataset die weergeeft hoe uw klanten uw diensten gebruiken, wat ze betalen, hoe winstgevend een klant of oplossing is en hoe dit zich in de loop van de tijd ontwikkelt.

05 Dashboard 02
09 Reports 02
02 Charts - Graph 02
05 Dashboard 02
09 Reports 02
02 Charts - Graph 02

Door uw Business Intelligence-strategie effectief te verbinden met billing data van hoge kwaliteit bereikt u twee belangrijke dingen:

  • Optimalisatie van uw financiële operatie
  • Het verkrijgen van BI-gegevens van hoge kwaliteit, verrijkt met prijsinformatie

"With CloudBilling, 80% of manual billing efforts are eradicated."

Jamie Sinclair Transformation Director - ANS Group

With CloudBilling, ANS is now able to send out automatically generated invoices that breakdown the public cloud consumption into clear components. On top of that, ANS can combine the public cloud spend of Azure and AWS with their own managed services. With CloudBilling ANS can keep offering flexible and complex managed services without having to worry about billing.

“To be able to see all of the different various public cloud consumption figures, third party services and then be able to apply a flexible managed service fee on top, completely automated, is worlds apart from where we were.”

BI en Cloud (kosten) optimalisatie

Bedrijven die willen schalen en tegelijkertijd de cloud kosten willen optimaliseren, moeten rekening houden met het belang van cloud optimalisatie in het algemeen. Cloudkosten optimalisatie is een belangrijk onderdeel van een effectieve cloud optimalisatie strategie, maar mag niet de enige focus zijn.

Een goede cloud optimalisatie omvat ook de bedrijfscontext, de prestaties van applicaties en de effectiviteit van de samenwerking tussen teams, en moet zorgen voor continue feedback binnen een organisatie. Het is heel gemakkelijk om te veel uit te geven aan de cloud. Vaak is dit het gevolg van een slecht geoptimaliseerde cloud. Bij het concentreren op het optimaliseren van de cloud in de bredere zin, is cloud kostenvermindering een belangrijk natuurlijk neveneffect; een waardevolle bijvangst naast een beter presterende cloud en organisatie.

Kosten verlagen

Het is te gemakkelijk om meer resources aan uw workloads toe te wijzen dan bij meer traditionele on-premise setups. Het gemak waarmee u resources kunt verhogen of upgraden versus het optimaliseren van cloud prestaties is een enorme drijfveer voor extra clouduitgaven. Kostenbesparing is dan vaak ook de primaire focus voor veel bedrijven.

De ondoorzichtige prijsmodellen van de publieke cloud in combinatie met de complexere aard van op pay per use prijsmodellen vergroten dit probleem. Het kan van te voren heel moeilijk zijn om in te schatten hoe bepaalde resources de cloud rekening zullen beïnvloeden.

Kosten niet onder controle

Veel bedrijven worstelen met een goed overzicht van hun cloud kosten en hoe deze kosten zich in de loop der tijd ontwikkelen. Het belangrijkste is dat bedrijven worstelen met het inzicht waarom de cloud kosten uit de hand lopen. Managed Service Providers worstelen op twee fronten met cloud kosten: het beheersen van de kosten voor hun klanten en het hebben van een goed overzicht van alle cloud kosten voor alle klanten. Vooral bij multi-cloud proposities zien we Managed Service Providers (MSP's) worstelen.

Single cloud only

De grote hyperscalers proberen helaas niet actief te voorkomen dat gebruikers te veel uitgeven aan hun platforms. Er zijn wel tools die kunnen helpen bij het monitoren van de kosten voor de diensten die zij aanbieden, zoals Azure Cost Management en AWS Costs Management. Deze tools werken echter alleen voor één specifieke cloud, bij multi cloud of hybride cloud oplossingen zijn bedrijven aangewezen op tools van derden of ontwikkelen ze zelf een in-house oplossing.

Managed Service Providers lopen vaak tegen het probleem aan dat deze tools van derden hen overzichten presenteren die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met wat hun klanten gefactureerd is. Dit leidt tot veel vragen en tijdverlies door afstemming tussen inkoop en werkelijke inkomsten. Toegang tot real-time billing data van hoge kwaliteit (in de cloud) is dan ook een bijzonder waardevol hulpmiddel.

Uitdagingen

Het creëren van een dataset van betrouwbare genormaliseerde real-time (billing) data kan bijzonder gecompliceerd zijn. Bij (multi)cloudoplossingen groeit de hoeveelheid te verwerken gegevens exponentieel. Als serviceprovider moet je zelfs de gebruiksgegevens van klanten uit meerdere bronnen samenvoegen.

Lees meer over BI

Dit alles maakt het werken met billing data zeer complex. Het is moeilijk om een dataset te genereren die geschikt is voor facturering en ook de details en flexibiliteit biedt die nodig zijn voor een goede business intelligence-analyse. Vaak worden deze twee gescheiden: facturering als één entiteit en BI als een andere entiteit. Beide gebruiken verschillende datasets.

01 Charts - Graph 01
13 User Management 02
01 Charts - Graph 01
13 User Management 02

De meeste billing oplossingen zijn niet toegerust om gegevens met een hoog volume en complexe prijzen uit verschillende bronnen te verwerken en zijn niet in staat deze op geautomatiseerde wijze te consolideren op één of meer facturen. Bovendien bieden veel oplossingen geen kant-en-klare analyses of kunnen ze geen gestandaardiseerde billing data aanleveren.

Deze oplossingen zijn ontworpen om de facturering te vergemakkelijken en zijn nooit ontworpen om te functioneren in een wereld waarin business intelligence en analyse de belangrijkste drijfveer zijn voor strategische besluitvorming.

Garbage in = Garbage out

Onnauwkeurige (billing) data is de belangrijkste bron van inkomstenlekkage en slechte BI-strategieën. Als de data onjuist, onvolledig of verouderd is, zullen de facturen en BI-rapporten incorrect zijn en meer kwaad dan goed doen. Vaak proberen bedrijven deze data problemen handmatig te corrigeren voor factureringsdoeleinden. Het handmatig valideren en bewerken van spreadsheets of andere gegevensbronnen is natuurlijk verre van schaalbaar en blijft vatbaar voor zijn eigen overvloed aan fouten.

Relaties met klanten

Slechte gegevenskwaliteit heeft een directe impact op de inkomsten en de besluitvorming. Bij de public cloud heeft het ook directe gevolgen voor de klantrelatie. Klanten ervaren de public cloud al als complex en vinden het moeilijk om hun rekeningen te vertalen naar de dagelijkse realiteit. Hoogwaardige gegevens geven direct inzicht in uw klanten, productportfolio en hoe uw diensten worden gebruikt. Naast gebruiksstatistieken leveren factureringsgegevens ook inzicht in marges, groeitrends en goed presterende oplossingen.

Lees meer over Customer Portals

Gegevens als brandstof

De beste manier om slechte gegevenskwaliteit aan te pakken is om betrouwbare en genormaliseerde gegevens te gaan gebruiken die op geautomatiseerde wijze worden verzameld. Realtime billing data is hierbij van cruciaal belang, omdat ze bedrijven in staat stellen de besluitvorming in uw hele organisatie aan te sturen - door Sales te voorzien van cross- en upsell-mogelijkheden en Marketing van gedetailleerde informatie over klantgedrag. Real-time facturering zorgt ervoor dat u snel de belangrijkste trends in klantprestaties, betrokkenheid en uw meest winstgevende oplossingen kunt identificeren. Dit maakt nauwkeurigere prognoses, beter geïnformeerde productbeslissingen en snellere reacties op veranderingen in klantvoorkeuren en markttrends mogelijk.

Door van kwaliteitsgegevens een prioriteit te maken, kunt u nauwkeuriger factureren, omzetlekkage verminderen en een goede basis leggen voor groei en zakelijke inzichten. Gegevens zijn de brandstof voor de huidige bedrijfsprestaties en winstgevendheid.

Van billing naar toegevoegde waarde

Facturatie uitdagingen en Business Intelligence-strategieën zijn tegenwoordig twee veel voorkomende onderwerpen voor Managed Service Providers. Dienstverleners moeten omgaan met de complexiteit van de publieke cloud en hun respectieve providers. De publieke cloud en de bijbehorende diensten groeien in een indrukwekkend tempo. De wereldwijde markt voor publieke clouddiensten groeide volgens IDC in 2021 met 29% op jaarbasis.

Billing als waarde drijver

Deze groeicijfers verbergen echter een ongemakkelijke waarheid: de grote cloud providers blijven winst nastreven ten koste van de gebruikers. In plaats van eerlijke en transparante prijzen na te streven, slagen de grote cloud providers er niet in de kosten te verlagen om hun aandeelhouders constant hoge winsten te garanderen.

Door de ondoorzichtige factureringsstructuur en het gebrek aan ondersteuning van hun partners op het gebied van facturering en inzicht worden klanten regelmatig opgezadeld met onverwachte kosten voor zoiets eenvoudigs als gegevensoverdracht. Vaak vergeten bedrijven het belang van facturering: hoe het bijna alle afdelingen beïnvloedt en meer mensen in een bedrijf raakt dan je zou denken. Facturering is een kritiek proces, dat vaak leidt tot contact met de klant. De complexiteit en (on)transparantie van de publieke cloud maken dat belang alleen maar groter.

Klanten zijn kritischer dan ooit en zullen bereid zijn over te stappen naar dienstverleners die hen niet straffen met verborgen kosten en onverwachte kosten. Klanten zijn op zoek naar een proactieve partner die hen kan helpen hun cloud te optimaliseren, kosten te verlagen en hun succes als bedrijf te versnellen.

Een nieuwe mindset

De manier waarop we over facturatie denken moet anders; een meer holistische benadering kan de facturering veranderen van een pijnlijk proces in een klantgerichte toegevoegde waarde die uw klantrelatie verbetert.

Een krachtige facturatie oplossing voor gebruik in de publieke cloud in combinatie met analyse software kan een bedrijf echt veranderen. Verander het gesprek met klanten van geld naar waarde. Door klanten inzicht te geven in hun cloud gebruik, verrijkt met uw eigen diensten, kunt u zich positioneren als een echte partner.

Externe druk

Rapportage over cloud kosten beheer wordt steeds vaker verstrekt door dienstverleners. Maar in veel gevallen wordt dit inzicht lukraak gedeeld met de klant onder druk van de klant. Hierbij wordt er voorbijgegaan aan het feit dat enkel meer inzicht vaak tot meer vragen zal leiden. Helemaal wanneer de cijfers die in een kostenbeheer- of rapportageoplossing worden getoond, afwijken van de ontvangen factuur.

Vertrouwen, duidelijkheid en nauwkeurigheid zijn belangrijke ingrediënten bij inzicht, kostenbeheer en facturering